Monitorizare de presă

Căutare

Cuvânt cheie

Organ:

Tematica:



Numele cotidianului: CityNews
Anul şi data apariţiei: 07.03.2010
Tematica: Tinerii romi - educaţia
Categoria articolului: ştiri
Autorul articolului: Tudor Ravoiu
Titlul articolului: Discriminarea si abandonul scolar, problemele copiilor romi
Numărul fotografiilor: 1
Acces online: https://cluj.citynews.ro/din-oras-10/discriminarea-si-abandonul-scolar-problemele-copiilor-romi-75107


In judetul Cluj exista inca unele scoli in care copiii de etnie roma sunt discriminati, atrag atentia reprezentantii Inspectoratului Scolar Judetean Cluj. Chiar Ministerul Educatiei si Cercetarii a trimis o notificare zilele trecute tuturor inspectoratelor scolare, prin care atragea atentia ca trebuie eliminata segregarea elevilor romi.


Liliana Lacatus, inspector de specialitate pentru minoritatea roma, arata ca anul trecut, dar si anul acesta ISJ Cluj a primit mai multe plangeri din partea unor parinti care acuzau faptul ca au fost supusi diverselor discriminari din partea profesorilor sau a altor parinti. Acesta spune ca, desi elevii sunt deschisi si ii accepta usor pe elevii romi, de multe ori parintii sunt cei care sunt impotriva.

"Cel mai des se intampla in momentul realizarii unui transfer, uneori copiii sunt refuzati. Nu este neaparat vina profesorilor, ci a celorlalti parinti. Exista, din pacate, unele prejudecati in randul lor vis-à-vis de comunitatea roma si atunci profesorii se gandesc ca nu vor sa-si urce tot ceilalti parinti in cap si mai bine refuza transferul", a explicat inspectorul scolar.

"Cand apare o astfel de sesizare, noi incercam sa o mediem, nu neaparat sa sanctionam profesorii sau directorii, ci sa rezolvam situatia, sa stam de vorba cu parintii", a continuat Liliana Lacatus.

O alta problema grava a copiilor romi este cea a abandonului scolar. Situatia financiara grea, dar si traditiile unor comunitati rrome fac ca o mare parte dintre copiii de etnie roma sa renunte la invatatura dupa doar cativa ani de scoala. In anul 2009, 20% dintre copiii de etnie roma de clasele I-IV au abandonat scoala.

"Iar acest procent creste si mai mult in cazul elevilor de clasele V-VIII. Din pacate, multi parinti considera ca sunt mai utili in gospodarie. Unii nu au cu ce sa se imbrace si ce sa manance. Exista si comunitati rome cu diverse traditii si atunci se ajunge tot la abandonul scolar", a mai spus inspectorul de specialitate.

Astfel, a aratat Liliana Lacatus, multi elevi care ar avea potential ajung sa se piarda. "Am avut chiar o fata de olimpiada care abia a vrut sa renunte la scoala pentru ca nu avea bani de haine", a aratat inspectorul scolar.
  • Despre baza de date

Centrul de Documentare ISPMN a iniţiat un proiect de monitorizare a presei pe tematica reprezentării minorităţilor naţionale. În cadrul proiectului sunt monitorizate versiunile online ale mai multor cotidiane naţionale, atât în limba română cât şi în limba maghiară.

În munca de colectare a materialelor beneficiem de aportul unui grup de studenţi ai Universităţii Babeş-Bolyai, Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, fapt ce ne oferă posibilitatea unei dezvoltări continue a bazei noastre de date.

Proiectul de monitorizare a presei doreşte să ofere celor interesaţi, posibilitatea de utilizare a acestei baze de date  în viitoare analize.